Dolegliwość Kręgosłup

ZZSK

• Ograniczenie ruchomości kręgosłupa
  • Ból w okolicy kręgosłupa lędźwiowego
  • Ból stawów krzyżowo-biodrowych

ZZSK – ZEsztywniające zapalenie stawów kręgosłupa.

Jest to przewlekła, zapalna choroba tkanki łącznej, która obejmuje stawy krzyżowo-biodrowe, pierścienie włókniste, więzadła oraz drobne stawy kręgosłupa prowadząc do ich kostnienia – zesztywnienia. Kręgi łączą się ze sobą, dochodzi do znacznego ograniczenia ruchomości kręgosłupa, zaczyna on przypominać „kij bambusowy”.

Choroba częściej dotyka mężczyzn niż kobiet. Etiologia ZZSK nie jest znana, prawdopodobnie istnieją predyspozycje genetyczne, które w połączeniu ze specyficznymi czynnikami np. infekcjami zapoczątkowują rozwój choroby.

ZZSK przebiega z okresami zaostrzenia i remisji. Choroba objawia się bólem w okolicy kręgosłupa lędźwiowego i stawów krzyżowo-biodrowych, który może promieniować do pośladków. Ból nasila się w nocy i ustępuje po ćwiczeniach.

Często występują również objawy towarzyszące np. gorączka, osłabienie, brak apetytu, utrata masy ciała, męczliwość. W miarę rozwoju choroby ból pogarsza się, stan zapalny obejmuje wyższe segmenty kręgosłupa, dochodzi do ograniczenia ruchomości klatki piersiowej, co powoduje zmniejszenie wydolności oddechowej. Ruchomość kręgosłupa zostaje znacznie ograniczona przez co sylwetka pacjenta utrwala się w charakterystycznej pozycji.

Leczenie ZZSK obejmuje farmakoterapię oraz fizykoterapię, która umożliwia zmniejszenie stanu zapalnego, zwiększenie ruchomości stawów, zapobiega przykurczom, zwiększa siłę mięśniową, redukcje dolegliwości bólowych i zapewnia poprawę komfortu życia.

healingRehabilitacja

Leczenie:

• ćwiczenia;
  • terapia manualna.

Fizykoterapia nowoczesna:

• laser wysokoenergetyczny;
  • fala uderzeniowa;
  • Salus Talent.

Fizykoterapia tradycyjna:

• laser punktowy;
  • pole magnetyczne;
  • ultradźwięki;