Ganglion

Torbiel galaretowata, czyli tzw. ganglion, przypomina guzek, powstaję w wyniku mikrourazów, stanów zapalnych ścięgien, przeciążeń np. stawu nadgarstkowego podczas pracy przy komputerze.

Tworzy się w wyniku nadmiernej produkcji płynu stawowego wewnątrz stawu lub w pochewce otaczającej ścięgna. Nadmiar płynu przyczynia się do wzrostu ciśnienia, rozciągania torebki stawowej oraz uformowania zachyłka, a przez to guzka widocznego pod skórą w okolicy stawu. Gangliony najczęściej występują w okolicach nadgarstka, również można  je zaobserwować na łokciu, stopie, czy kolanach. Torbiele są różnej wielkości, stosunkowo twarde oraz są częściowo przesuwalne wobec podłoża.

W niektórych przypadkach torbiel galaretowata znika sama, jeśli jednak tak się nie dzieje, a guzek powiększa się lub daje dokuczliwe objawy, wykonuje się zabiegi z fizykoterapii, które likwidują stan zapalny, wysięk oraz umożliwiają „rozbicie” guzka, ważne jest także odciążenie stawu. W skrajnych przypadkach niezbędna  jest interwencja chirurgiczna, jednak niesie ona ryzyko nawrotu torbieli.

Choroba de Quervain

Jest to zapalenie pochewki ścięgien odwodziciela długiego i prostownika krótkiego kciuka.

Przyczyną choroby są mikrourazy powstające na skutek powtarzającego się przeciążenia. Choroba często dotyczy osób pracujących przy komputerze, sportowców, pracowników manualnych oraz młodych rodziców, u których dochodzi do przeciążenia mięśni kciuka na skutek częstego podnoszenia potomstwa.

Objawem jest ból pojawiając się podczas odchylenia nadgarstka w stronę łokcia po promieniowej stronie nadgarstka i w okolicy podstawy kciuka, ból może promieniować do przedramienia.

Zabiegi fizykoterapeutyczne rekomendowane są w początkowych stadiach choroby umożliwiają zmniejszenie bólu, redukcje obrzęku i stanu zapalnego oraz powrót do pełnej sprawności ruchowej.
Podczas leczenia stosuje się unieruchomienie za pomocą ortezy. W zaawansowanych stadiach choroby niezbędna jest interwencja chirurgiczna po której rozpoczyna się dalszą rehabilitację umożliwiającą pełną rekonwalescencje.

Przykurcz Dupuytrena

Choroba Dupuytrena dotyka rozcięgna dłoniowego ręki, na skutek bliznowacenia dochodzi do przykurczu zgięciowego palców najczęściej czwartego i piątego palca.

Charakterystycznym objawem choroby są guzki pojawiające się na dłoni i palcach. Przyczyny choroby nie są do końca znane, może mieć ona podłoże genetyczne lub powstać jako następstwo przebytego urazu.

Bardzo ważne jest aby jak najszybciej rozpocząć leczenie przykurczu, bez niezwłocznej diagnostyki przykurcz może zostać utrwalony uniemożliwiając pacjentowi wykonywanie codziennych czynności.

Zespół cieśni kanału nadgarstka

Zespół cieśni kanału nadgarstka związany jest z uciskiem nerwu pośrodkowego biegnącego w kanale nadgarstka.

Częstą przyczyną problemu są urazy lub przeciążenie ręki spowodowane  jej niewłaściwym ułożeniem podczas pracy np. biurowej lub aktywności fizycznej.

Jednym z pierwszych objawów jest zaburzenie czucia, które objawia się w postaci mrowienia, drętwienia w okolicy palców (kciuka, wskazującego, środkowego i serdecznego), ból może promieniować do ramienia. Objawy zazwyczaj najsilniej odczuwane są nad ranem lub w środku nocy. Z czasem może pojawić się deficyt ruchowy prowadzący do osłabienia siły mięśniowej oraz utrzymującego się stanu zapalnego. Często pojawiają się problemy z chwytaniem, a także precyzyjnymi czynnościami manualnymi np. z zapięciem guzika.

Łokieć golfisty

Zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej, znane jako „Łokieć golfisty”, to zespół bólowy tkanek miękkich położonych przyśrodkowo w stosunku do stawu łokciowego.

Jest to schorzenie przeciążeniowe – częstą przyczyną są powtarzające się lub wyczerpujące ruchy, między innymi podczas uprawiania różnych dyscyplin sportowych, np. golf lub innego rodzaju praca fizyczna.

Podstawowym objawem jest ból i tkliwość po wewnętrznej stronie łokcia (może on czasem promieniować do przedramienia, nadgarstka i palców). Ból pojawia się podczas ruchu ręką, np. podczas pisania, podnoszenia przedmiotów lub wykonywania nagłych ruchów nadgarstkiem, a w zaawansowanym stadium może pojawiać się również w spoczynku. Dodatkowo może występować mrowienie, drętwienie oraz osłabienie palców ręki– z reguły dotyczy czwartego lub piątego palca.

Łokieć tenisisty

Łokieć tenisisty jest to schorzenie przeciążeniowe często związane z nadmiernym napięciem mięśni przedramienia oraz mikrourazami ścięgien i przyczepów w okolicy kłykcia bocznego kości ramiennej.

Ta przypadłość spowodowana jest długotrwałym obciążeniem ręki i wykonywaniem powtarzalnych ruchów np. pisania na klawiaturze, wkręcania śrubek, malowania czy wykonywania prac domowych.

Podstawowym objawem jest ból po zewnętrznej stronie stawu łokciowego. Dyskomfort pojawia się najczęściej podczas czynności takich jak: zaciskanie ręki, nawracanie i odwracanie przedramienia oraz ruchu wyprostu w stawie łokciowym lub nadgarstkowym czy podczas chwytania rzeczy.

Bark zamrożony

Bark zamrożony to zapalenie i włóknienie torebki stawowej, jest częstym schorzeniem spowodowanym np. urazem, przeciążeniem, przebytym unieruchomieniem i zabiegami w okolicy barku.

Choroba najczęściej rozwija się u kobiet między 40 a 50 rokiem życia. Zarostowe zapalenie torebki stawowej może mieć podłoże idiopatyczne, jednak istnieją choroby wewnętrzne, które predysponują do powstania schorzenia, takie jak: cukrzyca, nadczynność tarczycy, hipercholesterolemia, choroba niedokrwienna serca, zapalenie stawów. Schorzenie charakteryzuje się narastającym bólem i ograniczeniem ruchomości w stawie barkowym.

Zapalenie przebiega w 3 fazach:
  1. Faza „zamrażania”, trwa 3-6 miesięcy, występuje silny ból, który nasila się w nocy. Ból może promieniować wzdłuż ramienia, z czasem pojawia się postępujące ograniczenie ruchomości
    w stawie ramiennym.
  2. Faza „zamrożenia” trwa 3-18 miesięcy, charakteryzuje się postępującym sztywnieniem, dochodzi do znacznego ograniczenia ruchomości w stawie, co upośledza wykonywanie codziennych czynności np. czesanie włosów, zapinanie pasów bezpieczeństwa.
  3. Faza „rozmrażania” trwa 3-6 miesięcy, podczas niej następuje odzyskiwanie zakresu ruchomości w stawie.

Rwa barkowa

Nazywana także rwą ramienną, jest to podrażnienie korzeni nerwowych wchodzących w skład splotu ramiennego.

Przyczyną rwy barkowej może być:
  • uraz, dyskopatia,
  • zmiany zwyrodnieniowe kręgów szyjnych,
  • zapalenie okolicznych tkanek,
  • nowotwór.

Objawia się rwącym jednostronnym bólem promieniującym od kręgosłupa szyjnego do palców ręki, który nasila się podczas odchylania szyi. Ból może obejmować łopatkę i klatkę piersiową, czasem występuje mrowienie, zaburzenia czucia.