Lampa Sollux

Lampa sollux emituje promienie podczerwone oraz widzialne.

Podczas zabiegu wykorzystuje się dodatkowe filtry. Filtry zmieniają widmo promieniowania, co ma wpływ na zdolność wnikania promieni w głąb tkanek.

Filtr niebieski zmniejsza głębokość wnikania promieni, przepuszcza światło niebieskie widzialne i część podczerwonego wykazując działanie przeciwbólowe.

Filtr czerwony przepuszcza światło widzialne czerwone i część promieniowania podczerwonego warunkując zwiększone ukrwienie, rozluźnienie i rozgrzanie tkanek wykazując działanie przeciwzapalne.

Jest to zabieg, który zawsze powinien być stosowany w celu przygotowania tkanek przed zabiegami z elektroterapii.

Prądy Kotza

Prądy Kotza inaczej „stymulacja rosyjska”, są to prądy średniej częstotliwości w zakresie 2 000-10 000 Hz modulowane małą częstotliwością. Stosuje się je do stymulacji mięśni zdrowych, co wykorzystywane jest w treningach sportowców i rehabilitacji pourazowej.

Elektrostymulacja

Istotą elektrostymulacji jest pobudzenie mięśni do skurczu za pomocą prądu elektrycznego.

Zadaniem zabiegu jest utrzymanie zdolności odnerwionego mięśnia do skurczu, zapobieganie zanikom mięśniowym, zapobieganie wtórnym następstwom braku ruchu – zaburzeniom krążenia, uszkodzeniom skóry, a także przywracanie siły i rozbudowa masy mięśniowej.

Prąd Traberta

Jest to jednobiegunowy prąd o impulsie prostokątnym, w którym czas trwania impulsu wynosi 2ms, a czas przerwy między impulsami – 5 ms.

Prąd Traberta wykazuje silne działanie przeciwbólowe. Drżenie mięśni wywoływane przez przepływ prądu zmniejsza napięcie, co potęguje efekt przeciwbólowy.

Prądy TENS

Prądy TENS to inaczej przezskórna elektryczna stymulacja nerwów czuciowych. Prądy TENS stosowane są głównie w terapii przeciwbólowej.

Ich działanie polega na hamowaniu docierania bodźców bólowych do mózgu. Terapia nie prowadzi jednak do wyleczenia przyczyny występowania bolesności, a jedynie do złagodzenia objawów.

Interdyn

Interdyn, czyli prądy interferencyjne, znalazły zastosowanie w terapii wielu chorób oraz  w leczeniu bólu. Ich działanie polega na poprawie trofiki tkanek, zmniejszeniu napięcia mięśniowego, stymulacji naczyniowo-ruchowej, wydzielaniu endorfin i rozszerzaniu naczyń krwionośnych.

Diadynamik

Prądy diadynamiczne należą do grupy prądów małej częstotliwości (0-1000 Hz). Składają się z serii powtarzalnych impulsów wywołujących określone reakcje mięśni i nerwów.

Działają przeciwbólowo, zwiększają ukrwienie, poprawiają trofikę mięśni. Prądy impulsowe są wynikiem odpowiednio przerywanego prądu stałego.

Jonofereza

Polega na wprowadzeniu leku przez nieuszkodzoną skórę za pomocą prądu stałego.

Zaletą zabiegu jest miejscowe działanie zastosowanego leku, bez jednoczesnego obciążania układu pokarmowego i wątroby. Do jonoforezy stosowane są wyłącznie leki, które podlegają dysocjacji elektrolitycznej (rozpad substancji czynnej leku na jony – o ładunku dodatnim, kationy i ujemnym, aniony – pod wpływem przyłożonego prądu elektrycznego). Następnie jony transportowane są przez skórę do tkanek głębiej położonych wraz z prądem elektrycznym.